Dobro digitalno iskustvo je važno u svakoj industriji, jer kupci žele da brzo i efikasno obave ono zbog čega su došli na određeni sajt. Ipak, čini se da je u industriji hrane i pića to još važnije, jer na ove sajtove dolaze ljubitelji hrane, koji su uz to obično i gladni. I kako se onda dizajnira odlično korisničko iskustvo za industriju hrane i pića? Pa upravo tako što su nam na pameti uvek gladni kupci. Nekad oni žele nov proizvod, nekada je po sredi glad za novim gastronomskim iskustvima, ali uglavnom naš zadatak je da zadovoljimo njihovu glad. U nastavku sa vama delimo 5 glavnih UX principa za industriju hrane i pića, do kojih smo došli kroz našu praksu.
1. Reči su ono što je važno u UX-u
Važno je da o hrani pišemo na način na koji naši kupci govore o njoj. Jezik je ono što se nalazi u osnovi svakog dobro dizajniranog interfejsa, pa je isti slučaj i sa industrijom hrane i pića. Ako reči nisu dobro probrane i ne govore na pravi način o proizvodu, onda se kupci neće povezati sa njim ili će čak stvoriti averziju prema njemu. Zato copywriter treba dobro da razmisli i istraži koje reči se povezuju sa određenom vrstom hrane i da njih ubaci u tekst na sajtu.
Put kupca od ulaska na sajt, pa do krajnje destinacije gde će platiti svoje proizvode treba da bude „popločan“ izrazima povezanim sa ishranom i kupovinom hrane. Na konkretnom primeru to bi izgledalo ovako nekako: kada kupujemo hranu, stvari stavljamo u „korpu“ ili „kolica“ mnogo pre nego u „kesu“ ili „torbu“.
Reči takođe mogu da imaju snažan uticaj na emocije. One mogu da probude nečiji apetit ili da imaju poguban uticaj na njega. Ako je copy napisan tako da zvuči „robotski“ onda će kupac sasvim sigurno rezervisati na drugom mestu. Međutim, ukoliko se biraju prave reči i ako one dočaravaju trenutak uživanja u hrani, kao i utisak koji restoran ostavlja- onda će sigurno biti razlog da kupac izabere baš njih.
2. Dodatno stavljamo akcenat na HCD (Human-Centred Design)
Trebalo da bude logično da kada dizajniramo sajt imamo na umu njegove buduće korisnike. Kada su u pitanju piće i hrana, HCD posebno treba da nam bude u fokusu. I jeste tako svaki put kod nas. Emocije na koje stavljamo akcenat kada su hrana i piće u pitanju su: glad i žeđ. Ove tako bazične ljudske potrebe, postaju odlična polazna osnova za nezaboravno iskustvo.
Jako je važno gde i kako se postavljaju fotografije hrane i pića unutar interfejsa. Treba se zapitati da li je posetilac u potrazi za inspiracijom i uzbuđenjem ili ga više interesuju detaljne informacije. Mi glasamo za oba, ali je pitanje u kom trenutku je šta potrebno staviti. Pa tako, kako posetilac sajta bude prolazio sve dalje kroz prodajni levak, njegove potrebe će se menjati. Kako se bude približio trenutak donošenja odluke, potreba kupaca za detaljnijim objašnjenjem će biti veća. Dok, pak na početku prodajnog levka treba da se nađu lepe fotografije i „catchy“ fraze.
3. Podsećamo se Hiksovog zakona
Kao što je poznato Hiksov zakon predviđa da sa povećanjem broja opcija, koje kupac ima kada kupuje, povećava i vreme koje je potrebno za donošenje odluke. Kada je hrana u pitanju, kupac ne želi da o tome razmišlja previše dugo. Dakle, potrebno mu je brzo rešenje, pomoću koga će doneti odluku o naručivanju ručka za najviše pet minuta.
Zato je razumevanje i isticanje najvažnijih informacija, jako važan deo procesa. Ako se zapitate koja je to minimalna količina informacija koja je potrebna kupcu da bi doneo odluku– postavićete ključno pitanje. Interfejsova vizuelna hijerarhija treba da bude postavljena oko najvažnijih informacija, poput vremena potrebnog za dostavu hrane ili udaljenosti restorana od vas.
Odličan primer dobrog promišljenog interfejsa možemo pronaći u mobilnim aplikacijama za dostavljanje hrane (Wolt, Glovo, Bolt i sl.), gde su ove komponente jasno komunicirane. Što je interfejs jednostavniji, to će korisnici usluga aplikacija ili veb-sajtova biti zadovoljniji i srećniji. Njima je samo potrebno da znaju kada stiže hrana i ništa više.
4. Dizajniramo za zadovoljstvo
Kada jedemo i probamo novu hranu, to predstavlja jedno novo iskustvo za nas. I obično, ukoliko nam se hrana mnogo dopada, želimo to da podelimo sa drugima i da pohvalimo kuvara/restoran. To je upravo onaj trenutak o kome dizajneri takođe treba da razmišljaju kada kreiraju sajt ili aplikaciju.
Naručivanje hrane je samo prvi korak, sledi uživanje u njoj, a zatim i pohvala. Dizajner treba da se zapita da li u trenutku uživanja i zadovoljstva zbog odličnog ručka ili večere postoji prilika za ocenjivanje ovog gastronomskog uživanja.
I odgovor je svakako DA, jer ljudi vole da kratkim ocenama (putem zvezdica ili pisanjem kratke poruke) daju svoje mišljenje o obroku i usluzi. Pored toga, oni na taj način osećaju da restoran želi da čuje njihovo mišljenje, što čini da se osećaju dobrodošlim i važnim. I na kraju, njihova preporuka može značiti nekom drugom kada bira restoran u kome će večerati.
5. Obeležavanje obroka za one koji imaju drugačije prehrambene navike
Treba uvek, kada je hrana u pitanju, da imamo na umu to da ljudi imaju najrazličitije navike kada je konzumiraju. Neki zbog zdravlja, drugi zato što tako žele, ne jedu meso, mleko životinjskog porekla, gluten i sl. Baš je ovo razlog da se ozbiljno uzme u razmatranje obeležavanje obroka na sajtu ili u aplikaciji, kako bi proces naručivanja bio dodatno pojednostavljen.
Važno je sagledati proces ishrane iz ugla vaših potrošača, kako bi njihove potrebe što bolje bile zadovoljene na veb-sajtu. Kako jela iz vašeg restorana izgledaju nekome ko ima alergiju na orašaste plodove, ili je intolerantan na gluten ili laktozu? Informacije ovakavog tipa su jako važne za svakog ko naručuje hranu, pa ih obavezno treba uključiti u korisnično iskustvo na sajtu.
Ako vam se dopao ovaj tekst, obavezno ga podelite sa svojim prijateljima ili kolegama. A ukoliko volite da čitate o veb dizajnu i u fazi ste redizajna ili pokretanja novog sajta, onda obavezno pročitajte naših 6 profesionalnih saveta za bolji veb-sajt jer ćete u njima pronaći korisne informacije.