Uspešne kompanije dokazuju svoju uspešnost kreiranjem uspešnih proizvoda u kontinuitetu. Velike kompanije kao što su Apple, BMW, Google poseduju korporativan imidž koji u mnogome zavisi od dizajna. Ovaj proces zavisi od kreativnog tima i njegove kreativnosti i ažurnosti.

Kreativni proces se može opisati jednom rečenicom – Ideje se rađaju u malom timu sastavljenom od kreativnih ljudi koji lako komuniciraju međusobno.

Postoje kompanije koje su se razvijale na kvalitetu, odnosu sa korisnicima, inovativnosti, dok postoje kompanije koje su svoj brend gradile na dizajnu. Uz konstantnu doslednost principima dizajna, kompanija će se, zahvaljujući stručnom kreativnom timu, razlikovati od konkurencije. Cilj ovog posta je da odgovori na pitanje – Šta najveći svetski product dizajneri smatraju da je najvažnije i kako implementirati to u sam proizvod?

U ovom tekstu ćemo vas naučiti sledećem:

  • Šest principa Product Dizajna
  • Kako implementirati te principe.

Citiraćemo neke najpoznatije svetske product dizajnere, uključujući dizajnera Applea, Pay Palla i Tesle.

 

Šest principa Product dizajna

  • Nepromenljiva jednostavnost
  • Neposredna intuicija
  • Skrivena lepota
  • Inovativnost u principima
  • Slaganje oblika i boja
  • Odgovarajuća metodologija

 

Prilikom donošenja odluka možemo da ocenimo svaki princip ocenama od 1 – 10. Bitno je da svako objašnjenje sadrži ideju kako poboljšati dati princip. Imajte u vidu da je kreativnost subjektivna svar, tako da će svako dati različitu ocenu.

 

Nepromenljiva jednostavnost

Kada kreirate neki proizvod, kreirate ga takvog da zadovolji potrebe tržišta. Uvek prvo postavite sebi pitanje – Da li proizvod sadrži karakteristike koje mogu zadovoljiti potrebe tržišta.

 

“Odluka šta ne treba uraditi je podjednako bitna kao odluka šta treba uraditi” Steve Jobs

 

Uzmimo primer automobila. Automobil je napravljen da vas prvenstveno preveze od tačke A do tačke B. Audio sistem u automobilu vam ne pomaže za to. Ali zato, da li auto treba da sadrži audio sistem, ili ga treba izbaciti zarad jednostavnosti? Odgovor je potvrdan, jer će uz dobar audio sistem, put od tačke A do tačke B biti lepši. Cilj product dizajna je da izbaci sve one nepotrebne stvari koje ne utiču na zadovoljstvo korisnika.

Neko će možda reći da mu je proizvod isuviše kompleksan, da bi se bilo šta izbacivalo. Postoje slučajevi kada više karakteristika čini proizvod dobrim (na primer iPhone) ili uređaj za magnetnu rezonancu (MRI) koji je proizvela Toshiba.

 

product-dizajn1

 

Glavne komponente MRI skenera su grafički prozor, komponente, superprovodni magnet, gradijentni kalemovi, radiofrekfentni kalemovi, sto za pacijenta, komandni pult i procesor. Naravno neizostavni deo je softver koji upravlja svim komponentama.

Pitanje koje se logično nameće je kako primeniti ovaj princip na kompleksnom proizvodu? Odgovor nije težak – Primenite ovaj princip na svakoj zasebnoj komponenti. Ukoliko svaka komponenta bude jednostavna i proizvod će biti jednostavan.

Toshibin Vantage Elan je najbolji primer jednostavnosti. Dobitnik je nagrade za product dizajn 2014 godine. Svakoj komponenti Vantage Elana je redukovana veličina, snaga, zvuk, dok su snimci vrhunskog kvaliteta. Samim tim ta redukcija će obezbediti dobro iskustvo i pacijentima i doktorima. Na testu koji smo pomenuli gore, Vantage Elan bi dobio 8.5.

Sad pogledajte vaš proizvod i postavite sebi sledeća pitanja:

  • Da li proizvod jednostavno rešava problem ili služi svrsi kojoj je proizveden?
  • Da li svaka komponenta proizvoda služi svrsi?
  • Koje komponente mogu da se izbace, da pritom korisničko zadovoljstvo ne bude smanjeno?

 

Neposredna intuicija

Pitanje koje se postavlja – Android ili iPhone, otvoren sistem ili zatvoren sistem? Google daje mogućnost korisnicima da razmišljaju kroz prilagođavanje softvera, dok Apple kontroliše korisničko iskustvo tako što podešava parametre koji limitiraju funkcionalnost uređaja. Na primer, aplikacija za iPhone ne može biti programirana da zatvara drugu aplikaciju za iPhone.

 

“Svaki proizvod za koji vam je potrebno uputstvo je osuđen na neuspeh” – Elon Musk

 

Dugo će postojati rasprava između poklonika ova dva brenda čiji pristup je bolji. Međutim oba proizvoda imaju različitu tačku gledišta o principima. Google kaže – Napravili smo proizvod koji je intuitivan i pomoćićemo vam da otkrijete sve njegove pogodnosti, dok Apple kaže – napravili smo proizvod za koji ne postoji alternativa. Odaberite vi šta vam više odgovara.

Tržište kaže da je Android popularniji, dok Appleov profit u industriji telefona (92%) govori da Apple ima jak proizvod za koji su ljudi spremni da plate više.

 

Primer proizvoda: The Materious Cubby

Dva profesora dizajna Stephanie i Bruce Tharp, su pronašli zajedničku strast – dobar dizajn. Nakon toga otvorili su studio Materious i jedan od njihovih proizvoda se zove Cubby.

 

 

product-dizajn2

 

Cubby je jedinstveni čiviluk za kapute koji može da se ubaci bilo gde. Takođe u okviru čiviluja se nalazi pregrada gde možete odložiti naočare za sunce ili ključeve. Kako je Cubby intuitivan?

  • Ne treba vam uputstvo za upotrebu
  • Teško je pokvariti
  • Šestogodišnjak bi znao da ga koristi
  • Nije potrebno razmišljanje za upotrebu.

Za svoj dizajn Cubby je zaslužio ocenu 9.5. Nakon ovoga zapitajte se da li vaš proizvod zadovoljava sledeće kriterijume?

  • Da li redukuje stres?
  • Koliko je potrebno korisniku da ga razume
  • Na koje načine može biti poboljšan

 

Skrivena lepota

Zamislite da izlazite na drugi sastanak sa simpatijom. Na prvom je sve bilo savršeno i sada oboje želite da upoznate jedno drugo. Na sličan način funkcioniše i korisničko iskustvo. Kada vidite da proizvod sadrži skrivenu lepotu, nastavićete da ga koristite.

 

Langiappe

Loš proizvod je onaj koji radi ono što treba i ništa više. Poput međuljudskih odnosa – ukoliko upoznate površnu osobu, koja je lepa, nećete imati želju za drugim sastankom. Naučićemo i novu – francusku reč langiappe što znači bonus ili ekstra poklon.

 

Primer proizvoda: Sto u Starbucks-u

Postoji anegdota od čoveku kome se ispraznila baterija na laptopu u Starbukcsu. Kada je izvadio adapter, potražio utičnicu i razvukao adapter po lokalu, ljubazno mu je prišao zaposleni i rekao “Gospodine, u svaki sto je ugrađena utičnica”. Pronsašao je utičnicu. Eto skrivene lepote.

 

product-dizajn3

 

Zbog ovog primera Starbucks zaslužuje ocenu 9, zbog ovih tehnoloških inovacija i samog nastupa brenda.

Sada se zapitajte da li vaš proizvod ispunjava sledeće kriterijume?

  • Da li ima korisnost, koja nije uočljiva na prvi pogled?
  • Koja skrivena vrednost se krije ispod površine vašeg proizvoda?
  • Da li proizvod ima lagniappe?

 

Inovativnost u principima

Loucloud je pionir u cloud sistemima za čuvanje podataka. Kada je ovaj sistem predstavljen, rekli bi 5 do 6 godina pre vremena, ljudi nisu najbolje razumeli ovaj princip. Instagram je dobar primer, redukovanosti koji je baziran na gledanju slika.

 

Dizajn ne bi trebalo da dominira, već da pomaže ljudima -Dieter Rams

 

Ova dva primera predstavljaju činjenicu da bi izum bio uspešan, mora biti pristupačno inovativan. Loudcloud je bio previše inovativan i kao takav je uplašio zbunjene korisnike.

 

 

product-dizajn4

Primer proizvoda  – Rotirajuća tegla

Svi vole puter od kikirikija. Istraživanja su pokazala da 90% Amerikanaca svakodnevno konzumira kikiriki puter. Šta se dešava kada neko pokuša da izume teglu za kikiriki puter?

 

 

product-dizajn5

 

Rotirajuća tegla je izum koji još uvek čeka patent. Postoji dugme na dnu nalik na dezodorans u stiku koje sadržaj sa dna pomera na vrh, radi lakšeg pristupa. Da li je ovaj izum dosadan ili zastrašujući. Možda je rano za procene, ali evo našeg mišljenja:

  • Sjajna funkcionalnost. Radi prosto, intuitivno i poseduje tu skrivenu lepotu.
  • Sam izgled nije lep. Liči na neku medicinsku kantu za otpatke.
  • Logotip je običan i predvidiv
  • Oblik i veličina su možda malo nepraktični.

 

product-dizajn6

 

Za principe dizajna, ovom izumu ide jedna skromna ocena 5. Koncept je sjajan, ali brze inovacije uvek nailaze na nerazumevanje.

Kao i do sada, postavite sebi sledeća pitanja:

  • Koja je razlika između vašeg proizvoda i ostalih
  • Kada pričate drugima o proizvodu, da li ga razumeju?
  • Da li se korisnici mogu poistovetiti bar sa delom vašeg proizvoda?

 

Slaganje oblika i boja

Kritično je i teško uklopiti boje i oblike sa svrhom proizvoda. Svi proizvodi, bez obzira da li su knjige, flaše, šolje. Ukoliko pogledate iPhone, najvidljivije promene na njemu su promene u obliku i boji. IPhone 6 je izbačen u tri bolje – zlatna, srebrna i vazdušno siva.

Zašto baš ove boje? Zato što one prikazuju svrhu proizvoda. Da je nijansa zlatne i srebrne malo jača, poruka koja bi bila poslata korisnicima je “blještavo i drečavo”, umesto “moćno i intenigentno”. Ukoliko zbacite vazdušnu iz sive, poruka će biti “dosadno” umesto “maštovito”.

 

product-dizajn7

 

Primer proizvoda – Bud Light Lime pivo

Bud Light Lime je pivo drugačije od Bud Lighta. Na prvi pogled primetićete da razlika u ambalaži nije velika.

 

product-dizajn8

 

 

Boca ne bi trebalo biti ista. Sa tačke gledišta dizajna, načinjena je greška. Upotreba iste ambalaže za različite proizvode može učiniti da proizvod bude nezapažen i može ugroziti prodaju. Tako da je 2015 godine, ispravljena greška i Lime pivo je dobilo novu ambalažu.

 

 

product-dizajn9

 

Evo šta su uradili sa redizajnom:

  • Napravili su bocu u obliku ženskog tela.
  • Nema etikete, tako da je boja piva u prvom planu
  • Oblik boce je prilagodljiv obliku šake

 

Za dizajnere ove nove boce, ocena je 9.7.

Sada postavite sebi sledeća pitanja:

  • Da li ste istražili koje emocije mogu probuditi boje koje ste izabrali?
  • Šta linije, krive, tekstura kaže o vašem proizvodu?
  • Da li se boja i oblik uklapaju u svrhu vašeg proizvoda?

 

 

Odgovarajuća metodologija

Apple je otkrio da je uz funkcionalnost i izgled proizvoda bitna i metodologija. Svakom se može desiti da mu se posreći dobar proizvod, ali uz odgovarajuću metodologiju možete napraviti niz drugih proizvoda.

Wall Street žurnal je napisao članak o obrascima koje prate odrežene kompanije prilikom izrade proizvoda. Jedna osoba dobije ideju, razvije ideju, realizuje i stvori proizvod koji se dobro proda. Onda prodaja opadne, razvije se drugi proizvod, koji ne uspe na tržištu.

Takozvani One Hit Wonderi nisu proizvod metodologije već trenutne inspiracije.

 

Primer proizvoda – Silly Bandz

Preduzetnik Robert Croak je vredno radio godinama, ali nijedan njegov proizvod nije uspeo. Posetio je Kineski sajam 2006 godine gde je video oblikovane gumice, proizvod jednog japanskog dizajnera. Dobio je ideju da proizvede tanke silikonske narukvice u raznim oblicima, pogodne za decu. Nazvao ih je Silly Bandz.

 

product-dizajn10

 

Prodaja je išla dobro tokom 2008 i 2009 godine, da bi u toku 2010 opala. Google Trends je sam zabeležio pad interesovanja.

 

 

product-dizajn11

 

Cilj kreativnog procesa je da umesto sreće i šanse, bude oslonjen na metodologiju na osnovu koje je uspeh zagarantovan.

Analizirajte metodologiju vašeg proizvoda, postavljajući sledeća pitanja:

  • Da li je ideja delo jednog čoveka ili kreativnog tima?
  • Da li će proizvod zadovoljavati potrebe korisnika i za nekoliko godina?
  • Da li je proizvod namenjen jednoj ili većem broju generacija?

 

 

Test product dizajna na primeru Silly Bandza

  • Da li je jednostavan?

Napravljen je od jednostavnog materijala, namenjen deci. Ima više zabavnih oblika. Ocena 9/10

  • Da li je intuitivan?

Ukoliko dete može da shvati kako se koristi, znači da jeste. Ocena 9/10

  • Da li ima skrivenu lepotu?

Ovaj proizvod ne sadrži nikakvo iznenađenje. Ono što vidite, to dobijate. Naprotiv, upotreba ovakvih narukvica može uticati na cirkulaciju kod dece. Ocena 2/10

  • Da li je inovativan?

Modni detalj postaje deo mode, tek kada je pristupačan i lak za korišćenje. Narukvice jesu unele novi oblik u industriji narukvica, ali taj oblik nije uneo revolucinarne promene. Ocena 3,5/10

  • Da li boja i oblik odgovaraju svrsi?

Svetle i upadljive bolje i zanimljivi oblici. Ocena 8/10

  • Da li je metodologija dobra?

Pošto je u pitanju One Hit Wonder, baziran na jednokratnoj ideji, znači da metodologija nije postojala. Ocena 2/10.

 

Dobar proizvod će imati više od 50 poena. Silly Bandz je zabeležio 33,5 što ga čini lošim proizvodom. Kao što smo već naveli, ova ocenjivanja su subjektivna.

 

Zaključak

Ukoliko ste detaljno pročitali ovaj dug tekst o šest principa product dizajna i o nekim primerima, možete se sami oprobati. Smislite imaginaran proizvod, sajt, aplikaciju, bilo šta i probajte da primenite ove savete na njemu. Ponovićemo principe:

  • Nepromenljiva jednostavnost
  • Neposredna intuicija
  • Skrivena lepota
  • Inovativnost u principima
  • Slaganje oblika i boja
  • Odgovarajuća metodologija

Da li se vaš proizvod uklapa? Kada primenite ove savete, videćete kako proizvod dobija neku novu dimenziju i nakon toga ćete moći da radite na detaljima i da ih menjate svaki dan. Srećno. Ukoliko imate pitanja, na raspolaganju smo.