+ 381 64 17 39 157 office@cyclopdesign.com

U poslednjih par godina termin “Korisničko iskustvo” je došao do ekspanzije i stvorio novo zanimanje – dizajner korisničkog iskustva (UX dizajner).

Svakih nekoliko meseci neko tvituje par slika, jedna je vezana za izgled korisničkog interfejsa, a druga je povezana za emocije korisnika prilikom korišćenja tog interfejsa.

 

UX ne može biti dizajniran

U nekim sličajevima zapravo može.

Dizajner tobogana na primer mora voditi računa o iskustvu korisnika. Korisnici tobogana imaju senzibilno iskustvo – sa promenama zvuka, ravnoteže, vazdušnog pritiska, jednostavno postoji varijacija iskustva. Čak i kada je sve savršeno dizajnirano, ne možete predvideti veličinu reda ili količinu milk-šejka koje je dete koje sedi ispred vas popilo.

Takođe, za režisera filmova se može reći da je UX dizajner. Kada korisnik sedi u bioskopu, gleda film, zaokupljen je narativom. Ukoliko neko u bioskopu nije ostavio uključen telefon, svi korisnici će imati približno isto iskustvo.

Ukoliko vas zanima primer između UXa i UI, objasnićemo vam kroz primer bicikla – UI je okvir, volan, gume, dok je UX iskustvo korisnika dok vozi bicikl uz brdo. Malo nezahvalno, pošto dizajner bicikla ne može kontrolisati saobraćaj, ne može kontrolisati kvalitet puta, reljef i ostalo.

UX dizajn nikad nije u jednini

UX nije iluzija i on igra svoju bitnu ulogu na svakom mestu i u svim aplikacijama. Greška je da postoji korisničko iskustvo koje se može unapred projektovati. Možemo dizajnirati za korisničko iskustvo. Možemo da kreiramo čist korisnički interfejs, dobru interakciju, empatični sadržaj. Možemo stvoriti šablon u kom se mogu javiti određena korisnička iskustva, ali ne možemo dizajnirati iskustvo.

U školi smo naučili da postane pet čula – vida, sluha, dodira, ukusa i mirisa. Međutim, neki psiholozi tvrde da postoji preko 20 čula.

Dizajn za štampanje možda uključuje nekoliko tradicionalnih čula – vida, dodira i možda mirisa. Web sajt utiče na dva čula – vida i sluha. I tako se dizajniraju dve petine korisničkog iskustva. Ukoliko uzmemo u obzir netradicionalna čula, onda možemo doći do zaključka da oni utiču na 5% korisničkog iskustva.

UX je duboko lična i subjektivna stvar. Ne možemo znati koju muziku će slušati korisnici, gde će biti pre, gde će biti posle, ne možemo uticati na stepen koncentracije korisnika.

Responsive dizajn je često podređen različitim veličinama pretraživača, prozora, ali to podrazumeva mnogo više – brzina linkova, optimizacija prema rezoluciji ekrana, a sve su to faktori koji su van naše kontrole. Temelji princip responsive dizajna je da bude odgovarajući za sve varijante, a da ne bude ograničenje, već da doprinosi kvalitetu.

Osim responsive dizajna, bitno je obratiti pažnju na responsive UX (korisničko iskustvo), u kome sam UX nije dizajniran, već je stvoren neki šablon u kome se UX može javiti. Projektovanjem celog sistema, gradimo alate koji će u korisnicima pobuditi određene emocije. Ukoliko bi odustali od tog procesa, korisnik bi ostao uskraćen za interakciju sa sajtom, proizvodom ili uslugama.

UX protiv ergonomije

Jedan od najpoznatijih memeova vezanih za UX dizajn je onaj sa stazom preko travnjaka. U nekim varijantama, postoji ograda, kapija, put pod pravim uglom koji je obeležen kao “UI dizajn”, a blatnjav trag preko trave je obeležen kao “UX”. Kao i kod prethodne metafore sa biciklom, UI predstavlja izgled, ograničenja, a UX predstavlja uživanje i emocije prilikom korišćenja.

Ono što taj meme ne predstavlja je da hodanje preko trave ostavlja trag, ali da na jednu osobu koja ide prečicom, hiljadu osoba može ići putem.

Zabluda o UXu je da je moguće definisati korisničko iskustvo. Većina administratora sajtova ne kontroliše sadržaj sajtova, a trebalo bi. Sajtovi i aplikacije nisu ni filmovi ni događaji. Uspešni sajtovi nisu dizajnirani, već se definiše korisničko iskustvo samo od sebe, kada je korisnicima dat jasan način i šablon za korišćenje sajta.

Jedna od najuspešnijih filmskih franšiza svih vremena je Star Wars, ne zbog samih filmova, već delimično i zahvaljujući igračkama koje su povezane za film. Star Wars nije korisnicima isporučio par sati linearne naracije, već ceo jedan svet u kome korisnici doživljavaju svoje priče.

 

Niko nije UX dizajner

Dobar dizajn podrazumeva angažovanje korisnika. Kao dizajner, možete pitati za angažovanje, ali ne možete prisiliti korisnike. UX je lična stvar, prouzrokovana reakcijom korisnika na sajt, aplikaciju, proizvod.

Mi nismo režiseri, niti dizajneri tobogana, niti pisci. Biti web dizajner nije glamurozan posao, ali je lep i pošten.

Share this:

Pin It on Pinterest

Share This