+ 381 64 17 39 157 office@cyclopdesign.com

Način na koji su efikasnost i minimalizan pretvorili digitalni svet u flat carstvo

flat-dizajn

Izgleda da je danas nemoguće razgovarati o web dizajnu bez pominjanja flat dizajna. Flat trend u web dizajnu je poslednjih godina jačao svoj uticaj, da bi mu popularnost eksplodirala kada su velike kompanije i organizacije rešile da prilagode svoju dizajn estetiku njegovim postulatima.

Odakle se flat dizajn stvorio u našim životima? I zbog čega je toliko prisutan na webu? Kao i u bilo kom drugom pitanju vezanom za dizajn, znanje o poreklu stila ili tehnike, uz dodatne istorijske činjenice o tome, može doprineti promišljenijim odlukama u primeni dizajna. Sledi pregled informacija o tome šta je flat dizajn, o uticajima koji su prethodni periodi u istoriji dizajna ostavili na njemu, i naravno o njegovoj današnjoj velikoj popularnosti.

 

Šta je u stvari „flat“ dizajn?

Ukoliko neko još uvek nije čuo za ovaj termin sledi objašnjenje. Flat dizajn se uglavnom odnosi na stil dizajna u kome su izostavljeni elementi koji doprinose utisku da se slika „izdiže“ sa stranice.

Drugim rečima ovo znači uklanjanje stilskih karakteristika kao što su drop shadows, gradijenti, teksture, i bilo čega drugog što bi proizvelo utisak trodimenzionalnosti.

Dizajneri danas upotrebljavaju ovaj pravac iz dva razloga: prvi je njegova svežina i modernost, drugi je taj što im flat dizajn omogućava da se koncentrišu na važne stvari poput sadržaja i poruke.

Uklanjajući stilske karakteristike koje bi mogle datirati njihov rad, ili ga brzo dovesti do zastarelog izgleda, oni osiguravaju svoj dizajn od budućih trendova, čineći ga relevantnim na duge staze. Da ne pominjemo činjenicu da flat dizajn čini stvari efikasnijim, uklanjajući bespotrebne „šumove“.

Ne bi bilo fer raspravljati o flat dizajnu bez pominjanja njegovog suparnika. Najčešće korišćen termin za ovaj pristup je „rich“ dizajn, i najbolje ga opisuje dodavanje dizajnerskih ornamenata kao što su drop shadows, gradijenti i refleksije. Ovo efekti se često koriste da bi elementi postali taktilniji i korisniji korisnicima sajtova i aplikacija.

Važno je naglasiti da „rich“ dizajn nije skeuomorfizam. Skeuomorfizam je umetnost predstavljanja stvari na način koji predstavlja njihovo realno fizičko obličje, sve u cilju postizanja utiska familijarnosti.

 

 Odakle je flat dizajn originalno došao?

swiss-cover

Većina stvari koje danas vidimo na webu ima svoje istorijsko poreklo u precima smeštenim u oblast umetnosti i štampe. Iako je teško odrediti tačne koordinate početka flat dizajna, postoji nekoliko perioda u istoriji dizajna iz kojih ovaj pravac zasigurno crpi dobar deo svog nasleđa i inspiracije.

Švajcarski dizajn

Švajcarski stil dizajna, poznat i kao međunarodni tipografski stil, je glavni period u istoriji dizajna na koji se obraća pažnja tokom rasprava o razvoju flat dizajna. Bio je dominantan tokom četrdesetih i pedesetih godina prošlog veka, nastao je u Švajcarskoj.

Švajcarski dizajn se uglavnom fokusirao na sans-serifnu tipografiju, upotrebu mrežne strukture i jasno uspostavljenu hijerarhiju između sadržaja i lejauta. Često su rešenja bila kombinacija velike fotografije i minimalnog jednostavnog tipografskog dela.

Sa porastom omiljenosti tipografije kao elementa dizajna pojavila se i voljena Helvetica, koja je od svog nastanka 1957. zauzela centralno mesto na skoro svim radovima iz tog perioda.

Kao što je flat dizajn bio prisutan na webu i pre nego što su ga Microsoft i Apple načinili ekstremno popularnim, tako je tragove porekla švajcarskog dizajna moguće pratiti sve do Nemačke i dvadesetih godina prošlog veka. Švajcarci su doprineli popularnosti ovog pristupa pa su ga i prisvojili. Istorija umetnosti kaže da se Bauhaus pravac uz arhitekturu bavio i tipografijom, na način veoma sličan onome što su Švajcarci  kasnije proglasili svojim.

 Minimalistički dizajn

plakati

Još jedan snažan izvor uticaja na današnji flat dizajn krije se u istoriji minimalizma. Iako se ova reč danas koristi da bi označila flat dizajn, sam pravac je bio popularan pre nego što je web bio nečija lepa maštarija. Minimalizam ima svoju istoriju u arhitekturi, vizuelnim umetnostima i dizajnu.

Iz široke oblasti pokrivene istorijom minimalizma, flat dizajn svoje elemente crpi uglavnom iz istorije minimalističkog izraza u dizajnu i vizuelnim umetnostima.  Ovaj pravac poznat je po otklanjanju svega suvišnog, i ostavljanju samo neophodnih i potrebnih elemenata. Geometrijski oblici, nekoliko elemenata, jarke boje i čiste linije dominiraju na većini radova svrstanih pod ovu stilsku odrednicu.

Verovatno jedan od najpopularnijih umetničkih radova iz perioda Minimalizma je Iv Klajnovo delo The Blue Epoch.

plava-epoha

U svakom slučaju sa sigurnošću se može reći da je ono što danas zovemo flat dizajnom u digitalnom svetu, nastalo pod jakim uticajem švajcarskog dizajna i minimalizma.

 

Uspon flat dizajna u digitalnom svetu

Istorija se ponavlja, a ovo pravilo je prisutno i u svetu dizajna. Kao što je već rečeno poreklo flat dizajna možemo pratiti do dvadesetih godina prošlog veka, a uticaje iz raznih perioda možemo videti u aktuelnim rešenjima.

Uz poštovanje svih dizajnera koji su koristili flat dizajn, ipak zasluge za ogroman skok u popularnosti ovog pristupa u poslednjih nekoliko godina pripadaju kompanijama Microsoft i Apple.

 

Microsoft i metro dizajn

Metro-stil

Svoje kretnje u smeru primene flat dizajna ova kompanija nagovestila je lansiranjem Zune media player-a 2006. Ovo je bio pokušaj odgovora na konkurentski ekstremno popularni iPod, proizvod kompanije Apple.

Zajedno sa novim plejerom došao je i jedinstveni stil dizajna fokusiran na velika slova i pozadinske slike (pojavljivale su se u zavisnosti od izabranog sadržaja). Zune desktop software je dizajnerski pratio ovakav pristup pružajući potpuno integrisano vizuelno i korisničko iskustvo.

Dizajn Zune operativnog sistema na Zune uređajima se drastično razlikovao od svega što je Microsoft do tada nudio na polju softvera. Kada je kompanija  u oktobru 2010. lansirala Windows Phone 7, postalo je očito da su primenili i unapredili sva iskustva iz Zune projekta: veliki, sjajni, mrežno struktuirani oblici, jednostavna sans-serifna tipografija i flat ikone dominirali su ekranom novog uređaja.

Ovaj dizajn je uskoro nazvan „Metro“ i postao je toliko popularan da ga je Microsoft primenio na Windows 8 operativni sistem. Isti stil dizajna je još uvek u upotrebi na Microsoft proizvodima kao što je Xbox 360 i na zvaničnom sajtu, premda je ime „Metro“ tehnički napušteno.

 

Apple napušta skeuomorfizam

ios-6-ios-7

Dok je Microsoft radio na primeni flat dizajna, Apple je imao drugog aduta u rukavu. Lagano odustajući od do perfekcije odvedenog skeuomorfizma oni su ovaj koncept u potpunosti napustili u korist flat dizajna sa lansiranjem novog iOS 7, u leto 2013.

Pošto Apple ima verne sledbenike u brojnim redovima onih koji spremno prihvataju tehnološke novitete, flat dizajn novog iOS 7 je učinio izuzetno mnogo na popularizaciji ovog stila, praktično preko noći.

Apple-ova dizajn estetika često direktno utiče na dizajn sajtova i aplikacija, jer dizajneri njihove izbore smatraju modernim i efektnim. Tako je skeuomorfizam postao prevaziđen u onom trenutku kada je Apple odustao od njega, a sajtovi i aplikacije koji su ga koristili su ubrzo osetili snažnu potrebu za redizajnom.

Ovo je najočiglednije u različitim aplikacijama koje su apdejtovane da bi bile usklađene sa iOS 7, jer sve do jedne su pratile estetiku flat dizajna na koju su se korisnici iOS 7 već navikli.

 

Responsive dizajn

Važno je naglasiti da je jedan od razloga zbog kojih je flat dizajn naišao na toliko dobar prijem tokom prethodnih godina upravo razvoj responsive dizajna. Sa narastajućim brojem uređaja koji se kače na web, sa različitim veličinama ekrana i pretraživačima, dizajneri su shvatili da njihovi napori koji uključuju drop shadows, teksture i fiksne slike jednostavno gube na smislu kada treba smanjiti taj dizajn tako da funkcioniše na sve manjim ekranima. Flat dizajn omogućava web dizajnerima veću efikasnost. Bez viška elemenata na putu sajtovi se brže učitavaju, lakše menjaju veličinu u skladu sa uređajem na kome se njihov sadržaj pregleda.

Ovo takođe ide pod ruku sa tim što ekrani postaju sve više high-def, pa se javlja potreba za projektovanjem što oštrijih slika. Daleko je lakše jasno prikazati par boksova i tipografiju, nego nekoliko različitih slika prilagoditi svim uređajima u opticaju.

 

Budućnost flat dizajna

Iako niko ne tvrdi da poseduje kristalnu kuglu, ipak se može predvideti da će flat dizajn još neko vreme biti na čelu, sve dok se ne pojavi nešto novo i uzbudljivo, kao što se desilo mnogo puta do sada (setimo se skeuomorfizma).

Postoje očite greške u digitalnoj primeni flat dizajna (kao što je uklanjanje vizuelnih pokazatelja neophodnih za određivanje da li je nešto „clickable“ ili nije), ali dokle god dizajneri budu eksperimentisali, testirali i  učili, flat dizajn će napredovati. Sve do pojave novog stila koji će ga baciti dole u prašinu istorije.

Jedan od pokazatelja šta će se možda desiti u budućnosti nalazimo u trenutnim radovima Google dizajnera, uglavnom na njihovim mobilnim aplikacijama. Oni zadržavaju elemente poput drop shadowing-a, takođe suptilno koriste i gradijente. Izgleda da ova kompanija koristi najbolje i od flat i od rich dizajna, integrišući ih u delo koje funkcioniše. Možda je Google shvatio nešto pre svih nas?

I dok flat dizajn izgleda kao nešto novo i uzbudljivo, a uz to je i brzo rastući trend, u stvari se ništa novo nije desilo u istoriji dizajna. Sa uticajima švajcarskog dizajna i minimalizma, flat dizajn je samo još jedna reinkarnacija svojih štampanih predaka u našim digitalnim životima.

Share this:

Pin It on Pinterest

Share This